*Dra ut spis & kyl/frys, badkar och tvättmaskin/torktumlare, allt du vill ha rengjort bakom.
*Dela på allt som måste delas, t ex glasskivan i luckan på spisen om du vill få rengjort mellan.
(Vi delar på alla fönster som kan delas normalt)
*Ta bort fronten på badkaret så att personalen kommer åt undertill.
*Meddela om någonting är trasigt, ömtåligt eller annat som är bra att veta.
INFÖR FLYTTEN & FLYTTSTÄDNINGEN
Fyller du i formuläret är det en faktisk bokning och inte en offertförfrågan om inget annat skrivs.
– Flytt eller städning kan avbokas skriftligen senast 3 dagar innan bokat datum, därefter utgår full kostnad.
För flytt samt andra rengöringstjänster som debiteras per timme, debiteras 4 timmar + 60kr i fakturahantering + 500kr för resekostnad & restid i de fall en resa gjorts till adressen.
– Lägenheten ska vara helt tömd vid flyttstädning. (Om ej tillval gjorts eller annat är överenskommet städar vi endast runt befintliga saker)
– Vi har med oss en 3-trappstege, om en högre behövs måste du se till att en sådan finns på plats när vi kommer.
(Våran stege räcker till normal takhöjd på 2.50m. Garantin täcker ej sådant som vi inte kommer åt om högre stege ej finns tillgänglig)
– Ofta lämnar vi städmaterial dagen innan, är du inte hemma ställer vi det på lämpligast möjliga plats utanför din dörr, detsamma gäller efter att tjänsten är utförd, tills dess att materialet hämtas.
– Vi ansvarar ej för eventuella värdesaker, se till att ni tar med dessa från bostaden innan städningen påbörjas.
Kom ihåg tid & datum!
Vi väntar max 30 minuter utöver inbokad tid om vi inte fått tag i dig, därefter utgår full kostnad.
Får vi tag i dig tillkommer timdebitering utöver fast pris à 750kr / påbörjad timme / person.
Vi kan bli försenade på grund av oförutsedda händelser så som t ex köer, trafikolyckor eller liknande och detta är ingenting vi kompenserar för om inte felet ligger på vår sida enligt det som står i konsumenttjänstlagen.
Vi försöker informera i god tid och gör vårt yttersta för att hitta bästa möjliga lösning om ni ej kan vänta.
Exempelvis kan ni låta bostaden stå olåst och uppge portkod, gömma en nyckel osv. Vi gör alltid vårt bästa för att hitta en lösning.
DETTA GÄLLER VID BOKNING AV STÄDNING:
– Vi måste ha el & vatten i bostaden när vi utför din städning, finns inte detta kan vi inte ge garanti på tjänsten.
(Extra timdebitering kan tillkomma vid eventuell väntetid eller annan lösning)
– Kyl/frys, spis & badkar, tvättmaskin/torktumlare, allt du vill ha rengjort bakom ska vara framdraget om du önskar rengöring bakom/under.
(Vi gör inte detta då vi inte vill riskera skador på golv, inredning, personal eller liknande.
Vi ansvarar ej för eventuella skador om ni önskar hjälp med flytt av dessa.
(Är något av ovanstående inte gjort täcker våran garanti ej detta)
– Badkarsfronten monteras bort (om möjligt) så att man kommer åt att rengöra under badkaret.
(Meddela oss om du vill att vi tar bort fronten, dock ansvarar vi ej om fästen eller annat skulle skadas)
– Frys skall vara avfrostat vid tillträdet av flyttstädning om du inte beställt avfrostning som tillval.
(Garantin gäller ej om frysen inte är avfrostad och du inte beställt avfrostning.
Vid tillval av avfrostning skall det finnas ett läckageskydd samt en fungerande avfrostningstapp för att vi ska ansvara för eventuella skador som vattenläckage eller liknande.)
Avfrostning sker under den tid vi arbetar med övriga bostaden.
Skulle frysen vara så isig att vi blir klara med övriga bostaden innan frysen är fullständigt avfrostad, stannar vi EJ kvar och väntar på detta.
(Avfrostning debiteras även i detta fall)
Vi kan stanna kvar mot extra timdebitering efter överenskommelse.
– Ugnsluckans glas ska tas bort av dig innan vi kommer om du önskar att vi rengör mellan glasen, dessa återmonteras även av dig som kund. (Garantin täcker ej om detta inte är gjort)
– Pyrolytisk rengöring i Ugnen:
Om ni har en ugn som har pyrolysemalj måste ni informerara om detta vid bokning.
Detta eftersom man ej skall använda vanlig ugnsrengöring.
Använd rengöringsfunktionen innan vi kommer.
(Vi ansvarar ej om detta inte informerats av dig som kund)
– Slutna element ska vara isär monterade innan vi kommer, om ni önskar rengöring emellan.
– Om glas skall putsas utvändigt vid inglasad balkong måste du ha monterat ned dessa innan städning påbörjas i de fall dessa inte går att vikas in, eller om det gäller bottenvåning och det går att stå utanför.
– För balkonger där nedre delen är inglasad ingår endast fönsterputs av insidan av glaset.
– Vi tillhanda har normalt ej några liftar, långa stegar eller förlängningsarmar för t ex putsning av fönster eller balkongglas.
I vissa fall kan vi hjälpa till med detta mot en extra kostnad, kontakta oss om detta skulle vara något ni önskar att vi ordnar med.
– Styckpris för balkong/uteplats beräknas upp till 16m2 / balkong.
DETTA GÄLLER VID BOKNING AV FLYTT OCH STÄDNING:
– Allt ska finnas tillgängligt, fönster ska gå att öppna normalt och ingenting ska behöva modifieras, monteras ner eller liknande.
Behövs detta göras, måste detta vara förberett av dig som kund.
– Påpeka för oss om vår personal behöver veta om något är trasigt, ömtåligt eller behöver veta något annat särskilt om bostaden för att kunna utföra sitt jobb ordentligt.
Skulle något i bostaden vara så pass känsligt att det inte går att rengöras / flyttas på ett normalt sätt, måste du meddela oss om att inte röra detta.
Skulle vi inte bli meddelade om detta är detta inget vi står för.
DETTA GÄLLER ÄVEN VID BOKNING AV EN FLYTT:
– Vid flytt där kartonger packas av kund, ansvarar vi ej för skador som kan uppstå i de fall kartongen är felvikt eller överlastad i vikt.
Fast inredning
– Montera ned all inredning som är fastmonterat, t ex skåp, hyllor m.m.
Ni ansvarar själva över eventuella nycklar och liknande som tillhör dessa.
Elektronisk utrustning
– En behörig fackman ska ha kopplat ur alla hushållsmaskiner som t ex diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare, eller annan fastmonterad och inkopplad elektronisk utrustning som skall med vid flytten.
Radio och TV
– Vår rekommendation är att märka upp sladdar och tillbehör till TV, radio, stereo med mera.
Detta är inget vi ansvarar för.
Värdesaker
– Värdesaker ansvarar du för att flytta själv.
Samla ihop dessa på ett lämpligt ställe och transportera dem själv, detta gäller även dina eventuella mediciner eller liknande.
Gardiner
– Gardiner, persienner, draperier med mera, monterar du ner i förväg och packar ihop.
Krukväxter
– Vi ansvarar inte för krukväxter eller träd m.m.
Värt att tänka på är att de lätt fryser på vintertid och vid längre transporter.
Matvaror
– Töm kylen och frysen före flytt.
Husdjur
– Vi transporterar inga husdjur pga allergier och av försäkringsskäl.
Städning
– Glöm inte att gå igenom vind, källare, garage eller övriga förrådsutrymmen.
– Sortera ut och kasta det som du inte vill behålla.
– Flyttstädningen ingår ej i flytten, men kontakta oss för ett pris på detta.
Trädgårdsredskap
– Rengör alla trädgårdsverktyg, gräsklippare med mera, de ska även vara tömda på bensin och olja eftersom de flyttas tillsammans med ditt övriga bohag.
Brandfarliga vätskor
– Alla brandfarliga vätskor lämnas kvar på din gamla adress av försäkringsskäl.
Flyttkartonger
– Vi ordnar med flyttkartonger till er att packa i om du behöver.
Tänk på att packa t ex tallrikar stående på högkant, insvepta i lämpligt skydd.
– Vid flytt där kartonger packas av kund, ansvarar vi ej för skador som kan uppstå i de fall kartongen ej är vikta på ett korrekt sätt eller överlastad i vikt.
Känsliga saker
– Möbler som riskerar att skadas på grund av svaga konstruktioner eller liknande, ansvarar vi ej för och ersätter ej dessa vid eventuell skada.
Vi rekommenderar dessa typer av möbler är nedmonterade innan flytten börjar.
– Vår rekommendation är att ni skyddar känsliga golv med hård skyddspapp / mjölkpapp.
– Vi ersätter inte skador på golv som hjulspår eller liknande.
– Om eventuell skada uppstår under flytt måste det anmälas senast 7 dagar efter utförd flytt. Bildbevis kommer krävas före och efter flytt för att fastställa om vi är ansvarige eller ej. Vi rekommenderar starkt att ni dokumenterar bohagets skick innan flytt utförs. Om inga bilder finns så kommer vi med största sannolikhet ej kunna erbjuda ersättning.
BETALNING
– Bokaren av städtjänster ansvarar för att korrekt yta har uppgetts vid bokningstillfället.
Det är viktigt att även räkna in bi-area som ska städas, denna uppkommer ofta vid villa, fritidshus eller radhus.
Om uppgifter gällande kvadratmeter för bostad visar sig vara felaktiga, förbehåller vi oss rätten att debitera våra kunder enligt prislistan som framgår på hemsidan vid bokningstillfället i efterhand.
Vi utgår från de bostadsuppgifter som finns hos bostadsuppgifter.se
Om något skulle visa sig vara felaktig så återkom skriftligt med nya uppgifter och underlag för dessa.
– Rabatt för återkommande kunder som ges, beräknas på beloppet för kvm priset efter Rutavdrag.
I de fall Rutavdrag ej görs, beräknas rabatten på kvm priset utan Rutavdrag.
Tillval och andra tillkommande kostnader räknas ej in i det rabatterade priset.
– Vid bokning av flyttstädning tillkommer en fast kostnad för resa och material på totalt 379kr.
Vid bokning av flytt debiteras en framkörningsavgift på 379kr som fast pris.
Fakturan kommer att mailas ut till dig av PremiumStäd.nu som är en del av Flytt & Städkoncernen AB med 10 dagars betalningsvillkor om inget annat är överenskommet, med en fakturahanteringsavgift på 60kr (i denna kostnad ingår även ansökan av Rutavdraget).
(Faktura samt material & resa är ej berättigat Rutavdrag)
– Vi förbehåller oss rätten att debitera motsvarande Rutavdraget i det fall Skatteverket skulle neka hela eller delar av skattereduktionen.
– Anmärkningar på fakturan ska göras inom 10 dagar.
– Kreditkontroll görs alltid vid bokning om inte överenskommelse om fullständig förskottsbetalning görs innan.
– Vid godkänd kreditkontroll mailas en faktura ut som standard efter att flytten / städningen är utförd.
– I det fall att en kreditprövning påvisar anmärkning behöver vi få in en förskottsbetalning.
Har förskottsbetalning inte inkommit senast inom angivet betaldatum, ser vi detta som en avbokning.
– Om fakturan inte betalats inom utställt datum tillkommer en påminnelseavgift på 60kr.
Vi förbehåller oss rätten att debitera 28% ränta samt ersättning för de extra kostnader som är förenade med dröjsmålet.
Räntan beräknas med ränta på ränta där räntan räknas samman under perioden och läggs till skulden vid varje årsskifte.
– PremiumFlytt.nu & PremiumStäd.nu är en del av Flytt & Städkoncernen AB och fakturan ställs ut från Flytt & Städkoncernen AB med Org nr: 559020-5133 som är en bifirma till S.E.O Partner Sverige AB
– All eventuell timdebitering räknas för arbetad timme/person och vi debiterar endast hela timmar.
– Vid en eventuell tvist avgörs detta i tingsrätt närmast beläget Flytt & Städkoncernen AB registrerade adress.
FÖRLÄNGT AVBOKNINGSSKYDD
I de fall förlängt avbokningsskydd gjorts som tillval i bokningen och avbokning sker mindre än 10 dagar från inbokat datum, men mer än 3 dagar, kommer priset för avbokningsskydd debiteras enligt pris för förlängt avbokningskydd.
RUTAVDRAGET
Vi ger privatpersoner Rutavdraget direkt på fakturan och sköter ansökningen av resterande belopp hos Skatteverket.
Skulle vi av någon anledning få avslag på ansökan för Rutavdraget förbehåller vi oss rätten att begära resterande summa från dig.
Vid kreditanmärkning återbetalas motsvarande Rutavdraget när Rutavdrag godkänts av Skatteverket.
DÖDSBO
– Om flytt / städningen gäller ett dödsbo har dödsboet ej rätt till Rutavdrag enligt skatteverkets regler.
Skulle det vara så att det ej finns kvar pengar i dödsboet att betala städningen är du som beställare betalningsskyldig och därför behöver vi även personuppgifter till dig som beställare.
Om betalning inte sker från dödsboet kan vi ansöka om Rutavdraget i någon annans namn som kan vara berättigad Rutavdrag enligt Skatteverkets regler.
Dock är det Skatteverket som alltid tar beslutet och vi sköter endast ansökan.
REKLAMATION & GARANTI
– OBS! Vi betalar inte ut någon ekonomisk ersättning i något sammanhang (t ex om du/köparen eller någon annan självmant åtgärdar en eventuell brist i tjänsten.)
– Om vi mot all förmodan skulle missat något eller gjort något fel kontaktar ni oss skriftligen och bifogar bilder så kommer vi tillbaka kostnadsfritt och rättar till detta.
Skulle det mot all förmodan finnas en brist, hjälper vi gärna till med att vi bokar tid med nya ägarna/hyresgästerna eller hyresvärden för att komma ut och åtgärda en reklamation.
Ni kontaktar oss på info(at)premiumstad.nu
Förtydligande kring epostadressen - (at) ska ersättas med @
Vi måste då självklart få tillgång till bostaden för att kunna åtgärda bristen.
Bilder behövs för att se att bristen verkligen är något som beror på oss.
Skulle vi komma tillbaka till bostaden för en reklamation som inte beror på oss, kommer du bli debiterad 500kr/timme/person innan Rutavdrag för denna tid (Minimum 1 timme / person debiteras), även restid debiteras till och från bostaden om totalt 1000kr / person i dessa fall.
En eventuell brist ska reklameras skriftligen via mail senast efter 14 dagar räknat med städdagen.
Reklamationer inkomna senare beaktas ej.
Observera att vi ej ger någon ekonomisk kompensation om ni åtgärdar eventuell brist självmant då vi måste få chans att åtgärda detta enligt vår garanti.
– Vi rekommenderar starkt att du eller någon är på plats och besiktar bostaden så att du verkligen blir nöjd efter en eventuell reklamation.
– Garantin täcker ej fönsterputs då temperaturen är under 0 grader C eller kallare.
Självklart gör vi alltid vårat bästa.
– Garantin täcker ej heller de ytor som inte kan rengöras med Cif eller liknande som innehåller ett sandliknande slipmedel eller i de fall smuts är så pass ingrott att inte ens detta hjälper.
– Garantin täcker även de nyinflyttade/hyresvärden.
– Om eventuell skada uppstår under flytt måste det anmälas senast 7 dagar efter utförd flytt.
Bildbevis kommer krävas före och efter flytt för att fastställa om vi är ansvariga eller ej.
Vi rekommenderar starkt att ni dokumenterar bohagets skick innan flytt utförs.
Om inga bilder finns så kommer vi med största sannolikhet ej kunna erbjuda ersättning i efterhand.
– Näringsidkaren är inte skyldig att ersätta konsumenten ett belopp som skulle innebära förlust i näringsverksamhet. Lag (2005:61 paragraf 31 i konsumenttjänstlagen)
ÅNGERRÄTT / HÄVNING AV AVTAL
Ångerrätt gäller inte för avtal som:
Avser en tjänst som har påbörjats eller fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten (genom godkännande av detta avtal) börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt för den del som påbörjats, utförts eller när tjänsten har fullgjorts.
- Tjänsten anses alltid påbörjad enligt inbokat datum & tid om kunden ej skriftligen kontaktar oss via mail till info(at)premiumstad.nu senast vid inbokat datum och starttid eller tidigare, och uttryckligen önskar att start ej önskas.
Ångerrätten gäller ej heller för den tid som utförts, beräknat från bokningens starttid tills dess att kund skriftligen via mail meddelar att tjänsten skall avslutas i förtid.
I dessa fall debiteras kunden 750kr/timme efter Rutavdrag / person och varje påbörjad timme debiteras som hel timme.
Hävning av avtal är ej giltig för avtal som:
Avser ett avtal där tjänst har påbörjats eller avslutats.
- Tjänsten anses alltid påbörjad enligt inbokat datum & tid om kunden ej skriftligen kontaktar oss via mail till info(at)premiumstad.nu senast vid inbokat datum och starttid eller tidigare, och uttryckligen önskar att start ej önskas.
BOSTADENS SKICK
Vi förbehåller oss rätten att avsäga oss en städning, vanligtvis om vi anser att bostaden är onormalt nedsmutsad, byggdamm finns eller att bostaden har extremt mycket hår från pälsdjur.
Dock ger vi vanligtvis möjlighet till ett nytt fast pris baserad på bostadens befintliga skick.
Skulle bostaden vara i så dåligt skick att vi avsäger oss en städning helt, debiterar vi endast en fast kostnad på 1000kr för restid och reskostnad / person som dessvärre ej är berättigat Rutavdrag.
Vi förbehåller oss även rätten att dokumentera bostaden i form av bild, film ljud och skrift för att dokumentera eventuella skador som uppmärksammas vid anländande till bostaden, alternativt om något mot all förmodan uppstår under dagen.
(Detta kan även behövas göras för personalens eventuella trygghet och säkerhet i en obekväm eller hotande situation).
Hur fungerar detta?
På morgonen gör vi alltid en bedömning av bostaden.
Skulle något vara väldigt ingrott eller i onormalt skick kommer vi ta bilder på detta och sedan kontakta dig för att tala om vad vi anser inte är normalt.
Därefter kommer du att få ett uppskattat tidstillägg med debitering enligt ovan.
Skulle du inte acceptera extrakostnaden eller att vi inte får tag på dig räknar vi på att städningen tar 1 timme / 10kvm och du förlorar din rätt till garanti på arbetet.
Viktigt att förstå är att detta är inget vi gör för att försöka sälja på extratimmar eller liknande, utan det handlar om att vi måste debitera för den tid vi faktiskt arbetar.
Såhär kan en ej normalt underhållen bostad se ut
Det är ovanligt, men det händer då och då att vi kommer till en bostad som snarare behöver en grovsanering och inte flyttstädning.
Vi använder så miljöanpassade produkter som möjligt, både för naturens skull men även för att minimera risken för skador på bostadens ytor.
En flyttstädning bör helst besiktigas samma dag i samband med att städningen är klar då personal fortfarande är på plats.
VARSAM HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
Information om behandling av personuppgifter
Om du lämnar dina personuppgifter eller om de registreras i samband med ditt besök på våra webbsidor, används de av Flytt & Städkoncernen AB som är bifirma till S.E.O Partner Sverige AB, för förberedelse och administration av produkter och tjänster.
Dina personuppgifter lämnas exempelvis om du fyller i formulär, intresseanmälningar samt om du ansöker om produkter och tjänster för att bli privat- eller företagskund hos Flytt & Städkoncernen AB.
Anlitar du oss för ditt uppdrag sparas dina uppgifter i minst 7 år enligt bokföringslagen, samt att dina uppgifter behandlas av tredje part för att uppfylla rättsliga skyldigheter som Flytt & Städkoncernen AB har.
Dessa parter iakttar integritetsskyddet genom att följa de standardavtalsklausuler som EU-kommissionen har tagit fram.
Dessa tredje parter är följande:
Skatteverket (Rutavdrag & Kontroller)
Fortnox (Bokföring & Fakturatjänster)
Solid Redovisning AB (Redovisningsbyrå)
Google (Mail, Kalender & Analytics)
Formsolutions.se (Bokningstjänst som även spårar bl.a IP för att t ex kunna förhindra falskbokningar.)
Våra underleverantörer kan ta del av namn, telefonnummer och adress för att kunna utföra tjänsten samt vid behov behöva kontakta dig som kund.
Flytt & Städkoncernen AB tillåter inte under några omständigheter att underleverantörerna använder uppgifterna i andra syften än de som Flytt & Städkoncernen AB definierat.
All personal inom Flytt & Städkoncernen AB som tar del av informationen har tystnadsplikt gällande alla personuppgifter.
Personuppgifterna utgör också underlag för marknads- och kundanalyser, affärsuppföljning, affärs- och metodutveckling.
Personuppgifterna kan eventuellt också användas för marknadsföringsändamål om du inte har begärt spärr för direktmarknadsföring.
Behandlingen av personuppgifterna kan inom ramen för gällande sekretessbestämmelser, även ske hos andra bolag i koncernen och andra företag som koncernen samarbetar med för sin verksamhet.
Personuppgiftsansvarig
Flytt & Städkoncernen AB är personuppgiftsansvarig.
I de fall något annat företag i koncernen, som till exempel något av våra moder/dotterbolag är personuppgiftsansvarig framgår det där du fyller i dina personuppgifter.
Om du vill få information om vilka personuppgifter om dig som behandlas av företagen i koncernen kan du begära det skriftligt på nedanstående adress.
Vänd dig skriftligen till oss för att begära rättelse av felaktig eller missvisande uppgift.
Flytt & Städkoncernen AB
Franzéngatan 30
11216 Stockholm
Registrering vid besök på våra webbsidor
Vid besök av våra webbsidor sker automatisk registrering av IP-adresser för mätning av besöksfrekvens.
Andra uppgifter som registreras vid besök på våra sidor är vilket operativsystem du använder, vilka sidor som besöks, vilket land du befinner dig i samt vilken typ av enhet du använder. Cookies kan i vissa fall lagras.
Ändamål
Uppgifterna av dig som besökare på våra webbsidor kan samlas in av tredje part och hanteras för att säkra den tekniska funktionaliteten, kunna optimera våran verksamhet och din användarupplevelse av våra webbsidor, samt för att på bästa sätt kunna dirigera dig som kund till den information du förväntar dig att få av oss.
Handläggare av uppgifterna
Flytt & Städkoncernen AB övervakar den insamlade informationen och överlåter den inte till annan tredje part än nämnt ovan.
Samtycke
I samband med att du blir kund hos Flytt & Städkoncernen AB via webbsida, telefon, email eller på annat sätt, samtycker du till att Flytt & Städkoncernen AB använder dina personuppgifter i ovanstående syfte samt för att på bästa sätt kunna erbjuda dig specifika och relevanta erbjudanden om produkter och tjänster som Flytt & Städkoncernen AB tillhandahåller.
Skulle dina uppgifter ändras kontaktar du oss skriftligen till info@flyttstadkoncernen.se så att vi kan hålla alla dina uppgifter uppdaterade.
Om du vill återkalla samtycket kontaktar du Flytt & Städkoncernen AB skriftligen till:
Flytt & Städkoncernen AB
Franzéngatan 30
11216 Stockholm
Flyttstädning checklista
*Dra ut spis & kyl/frys, badkar och tvättmaskin/torktumlare, allt du vill ha rengjort bakom.
*Dela på allt som måste delas, t ex glasskivan i luckan på spisen om du vill få rengjort mellan.
(Vi delar på alla fönster som kan delas normalt)
*Ta bort fronten på badkaret så att personalen kommer åt undertill.
*Meddela om någonting är trasigt, ömtåligt eller annat som är bra att veta.
(Obs! Om detta inte är gjort, tolkar vi det som att du ej önskar rengöring på dessa ställen)
Detta ingår när du bokar en flyttstädning hos oss.
Alla rum:
*Dammsugning samt våttorkning av golv
*Torkning av målade ytor som t ex dörrar, foder, fönsterbågar, snickerier, golvsocklar
*Fönsterputsning på samtliga sidor (förutsatt att fönstren kan delas och vi kommer åt att rengöra invändigt, mellan och utvändigt på ett normalt sätt)
*Avdammning samt torkning av element samt utrymmet mellan element och vägg där det är möjligt
(Vi delar inte och monterar inte bort några element)
*Rengöring av garderober (invändigt, utvändigt samt ovanpå)
*Väggar och tak avdammas
Flyttstädning Kök
*Väggar och kakel avdammas och rengörs från fettfläckar
*Skåp och lådor rengörs både invändigt och utvändigt
*Skärbrädor rengörs
*Diskbänk torkas
*(Spisen dras ut av dig) Vi rengör spisen på alla sidor även plattor, ugn, galler, plåtar och vred
OBS! Om ugnsglaset är dubbelt och du vill ha rengjort mellan, se då till att skruva bort glaset då vi av säkerhetsskäl inte gör detta!
*Rengöring av väggar och golv runt spisens normala placering
*Kyl och frys frostas av innan vi kommer (annars tillkommer en kostnad på 200kr efter Rut) de luftas och våttorkas både in- och utvändigt
*Köksfläkt och ventil rengörs utvändigt
Flyttstädning Badrum
*Rengöring av kakel och klinkers noggrant och ser till att eventuella avlagringar försvinner.
*Toalett rengörs
*Rengöring av hela badkaret samt bakom och undertill om detta är utdraget, golvbrunnen rengörs vid tillval.
*Rengöring av glasdörrar på duschen för att få bort eventuella fettavlagringar.
*Rengöring av badrumsskåpens alla ytor samt speglar
Flyttstädning Tvättrum
Förutom nämnda åtgärder högst upp:
*Tvättmaskin och torktumlare torkas utvändigt
(Maskiner skall vara utdragna om rengöring bakom önskas samt filter ska vara borttaget om rengöring av dessa önskas.
Du som kund monterar tillbaka filter själv)
*Torkar bort allt ludd från filtret och tvättmedelsrester från tvättmedelsfacken
*Rengöring av bänkar och ventiler, golvbrunnar rengörs vid tillval.
Balkong/Uteplats
Vid tillval av balkong eller uteplats omfattas även följande:
*Sopning/Dammsugning av balkongens/uteplatsens golv
*Torkning av balkongräcken samt eventuella stänger samt balkongen invändigt
*Putsning av glaset så bra som det går att komma åt om detta önskas
Förråd, Garage, Vind m.m.
Även dessa ytor sopas samt eventuella fönster putsas vid tillval
Detta ingår ej i en standard flyttstädning:
(Men kan självklart läggas till mot en extra kostnad)
Våttorkning/Tvätt av väggar och tak (endast avfläckning av väggar ingår i kök samt väggar i badrum ingår)
Rengöring av lösa föremål eller sådant som inte är standard i bostaden
Borttagning av klistermärken krokar efter tavlor, hyllor, stearin, tejp, lim m.m.
Persienn rengöring (Tillval)
Rengöring av vattenlås och golvbrunnar, inklusive demontering och återmontering (Tillval)
Balkong / Terrass (Tillval)
Städning av garage (Tillval)
Golvbehandling
Skurning av golv då de är väldigt smutsiga (utöver dammsugning och våttorkning)
Specifik fogrengöring mellan kakel.
Normal avtorkning/enklare rengöring med svamp ingår för att få bort tvålrester m.m.
(Missfärgning av fogar kan ha uppstått om detta inte underhållits under tiden du bott i bostaden, detta går inte bort vid normal rengöring.)
Urkoppling av lampor, armaturer, tvättmaskin, diskmaskin med mera
Nedmontering eller isärmontering av inredning eller liknande för att komma åt att städa
(Även flytt av spis, badkar kyl/frys & tvättmaskin/torktumlare, då vi inte vill riskera skador)
Städning av tomt/trädgård (Kan tilläggas mot timdebitering)
Vindsutrymme/förråd (Tillval)
Utsida på fönsterbleck (Endast på balkongen om tillval av balkong gjorts)
Rengöring mellan glas där fönster ej går att dela på
Rengöring av trasiga fönster
Bortforsling av skräp eller lösa föremål som ska kastas
Ovansidan inuti ugnen rengörs endast så gott det går då värmeslingan sitter i vägen och det går därför inte att få bort all eventuellt inbränd mat eller liknande.